Sök:

Sökresultat:

272 Uppsatser om Humankapital revisionsbyrćer - Sida 1 av 19

VÀrdering och redovisning av humankapital: en kvalitativ studie i svenska elitidrottsföreningar

Risken för en organisation med betydande humankapital Àr att redovisningen blir missvisande, dÄ stora skillnader uppstÄr mellan verkligt vÀrde och bokfört vÀrde. I en elitidrottsförenings humankapital framstÄr spelarna som en betydande immateriell tillgÄng. Syftet med denna uppsats var att beskriva hur svenska elitidrottsföreningar vÀrderar och redovisar sitt humankapital samt att identifiera motiven till varför dessa vÀljer att redovisa respektive inte redovisa sitt humankapital. För att uppfylla vÄrt syfte genomfördes en fallstudie i tre stycken svenska fotbollsföreningar och tre stycken svenska ishockeyföreningar. VÄr studie visar att de undersökta fotbollsföreningarna vÀrderar och redovisar sitt humankapital efter Svenska Fotbollförbundets rekommendationer.

Harmonisering av redovisat humankapital - En studie av stora svenska företag med kunskapsföretag i fokus

Syftet med denna uppsats Àr att beskriva pÄ vilket sÀtt och i vilken omfattning humankapital redovisas i stora svenska kunskapsföretags Ärsredovisningar, i jÀmförelse med övriga stora svenska företag. Studien syftar Àven till att beskriva hur den redovisade informationen harmoniserats över tiden..

Varför redovisar byggföretag sitt humankapital i Ärsredovisningen?

Syftet med denna uppsats Àr att förklara varför byggföretag redovisar sitt humankapital i Ärsredovisningen. I och med kunskapssamhÀllets framvÀxt har mer och mer av företagens vÀrde börjat bestÄ av immateriella tillgÄngar i form av bland annat humankapital. Dessa tillgÄngar syns inte i den traditionella redovisningen och dÀrför har behovet hos företagen ökat att kunna redovisa sitt humankapital i Ärsredovisningen. I och med att allt fler tillÀmpar denna typ av redovisning sÄ har det spridit sig mellan olika företag och olika branscher. Det Àr dock inte sÀkert att detta ger positiva effekter för alla företag.

Humankapitalteorin och den interna migrationen

Denna uppsats syftar till att utreda ifall den interna migrationen i dagens Sverige skett pÄ ett sÀtt som överensstÀmmer med de antagande som humankapitalteorin gör om migration, samt att utreda om det finns ett samband mellan individens humankapital och dennes benÀgenhet att flytta. För att undersöka detta stÀlldes följande hypoteser: 1. Individer som har ett stort humankapital, d.v.s. Àr högskoleutbildade, har en större benÀgenhet att flytta Àn individer med ett litet humankapital, d.v.s. som saknar högskoleutbildning.

Humankapital : ur ett stakeholderperspektiv

Bakgrund: I dagens kunskapssamhÀlle, som ocksÄ benÀmns"den nya ekonomin", utgörs mÄnga företags vÀrde inte lÀngre av fastigheter och maskinpark utan istÀllet av kundlojalitet, elektronisk infrastruktur, innovation och anstÀlldas kunskap. Det blir allt viktigare för företagen att lyfta fram dessa tillgÄngar för att uppnÄ konkurrensfördelar. Dagens redovisning ifrÄgasÀtts av dem som föresprÄkar att humankapital skall vÀrderas och aktiveras pÄ balansrÀkningen. MotstÄndarna till en aktivering talar om en alltför lÄg grad av pÄlitlighet vad gÀller den hÀr typen av infomation.Syfte: Uppsatsens syfte Àr att belysa humankapitalets roll utifrÄn ett stakeholderperspektiv samt att kartlÀgga hur IT-bolag idag redovisar sitt humankapital i Ärsredovisningen. Vi Àmnar Àven att undersöka intresset för en genensam standardmodell.

Debatten om redovisning av humankapital

Syfte: Syftet Àr att studera debatten om humankapital för att avgöra om debattörers respektive revisorers uppfattningar om redovisning av humankapital har förÀndrats, och i sÄ fall anledningen till detta. Dessutom Àr syftet att beskriva och tolka debattörers respektive revisorers tidigare och nuvarande uppfattningar om redovisning av humankapital.Metod: Initialt har en litteraturstudie genomförts. Genom den valde vi ut sju debattörer till att deltaga i vÄr undersökning. Vidare har tre revisorer tillfrÄgats för att utröna deras uppfattningar om redovisning av humankapital. Undersökningens bortfall utgörs av en debattör och en revisor.

Storföretagen vs. Kunskapsintensiva företag - Presentation av humankapital i Ärsredovisningar

Uppsatsen syfte Àr att jÀmföra hur redovisningen av humankapital i Ärsredovisningar skiljer sig mellan de största börsbolagen pÄ Stockholmsbörsen och kunskapsintensiva företag. Syftet med uppsatsen Àr dels att jÀmföra skillnaderna i hur redovisningen av humankapital i Ärsredovisningen Àr idag, samt Àven hur det varit historiskt de senaste Ären. För att representera de tvÄ företagsgrupperna har tio företag frÄn varje respektive grupp valts ut med Ärsredovisningar frÄn Ären 1996-2004. Totalt har 60 Ärsredovisningar frÄn granskats och bedömts frÄn en checklista utformad utifrÄn den offentliga debatten. Resultaten har analyserats genom den institutionella teorin och prövats statistiska genom hypotestester.

Humankapital - hur redovisas det och varför redovisas det?

Bakgrund: Antalet kunskapsintensiva företag har under de senaste Ären ökat. TillgÄngarna i dessa företag bestÄr, till största del, av dess humankapital som motsvaras av anstÀlldas kompetens, utbildning och fÀrdigheter. Det finns idag mÄnga olika mÀtmetoder, men inga standarder som talar om hur humankapital skall redovisas i företagens Ärsredovisningar.Syfte: Syftet med vÄr uppsats Àr att undersöka, analysera och sedan beskriva hur företagen vÀljer att redovisa sitt humankapital och varför man vÀljer just detta tillvÀgagÄngssÀtt. Vi vill Àven identifiera om det har skett nÄgra vÀsentliga förÀndringar i företagets sÀtt att redovisa humankapital under en begrÀnsad period.    AvgrÀnsningar: Uppsatsen har avgrÀnsats till att studera utvecklingen av redovisning av humankapital under en femÄrsperiod. Metod: Uppsatsen har genomförts genom den kvalitativa metoden och dÀr fallstudien anvÀnds som undersökningsdesign. Med varje företag har en kvalitativ intervju genomförts vilka dÀrmed utgör primÀrdata.

Styrning av relationen mellan humankapital och strukturkapital: en fallstudie av tvÄ tjÀnsteföretag

Under andra hÀlften av 1900-talet har intresset för det intellektuella kapitalet ökat drastiskt. Detta beror frÀmst pÄ den teknologiska och kulturella utvecklingen i samhÀllet, vilket har bidragit till att de enskilda individerna inom organisationerna blivit mer uppmÀrksammade. För att organisationer ska bli mer konkurrenskraftiga behöver de anstÀlldas kompetenser kontinuerligt uppdateras och nya erfarenheter byggas upp. Genom att de anstÀllda delar med sig av sina kompetenser och erfarenheter till övriga inom organisationen kan samtliga ta del av dessa. Syftet med vÄr uppsats Àr att öka förstÄelsen för hur organisationer styr relationen mellan humankapital och strukturkapital.

Kunskapsföretags presentation av humankapital i
Ă„rsredovisningen

IndustrisamhÀllets ekonomi har under de senaste Ären blandats upp i en kunskaps- och kompetensekonomi, dÀr humankapitalet fÄtt allt större betydelse för företagens vÀrdeskapande. Trots att kunskapsföretag i allt större utstrÀckning blivit medvetna om detta, finns ett problem med att presentera humankapitalet dÄ det inte finns nÄgra lagar och rekommendationer inom omrÄdet. VÄrt syfte med uppsatsen Àr att beskriva för vem och hur kunskapsföretag presenterar och informerar om sitt humankapital i sin Ärsredovisning samt att förklara varför de gÄr till vÀga pÄ detta sÀtt. Vi vill lyfta fram tvÄ grundlÀggande teoretiska perspektiv dÀr det ena föresprÄkar en restriktiv informationsgivning medan det andra föresprÄkar en öppen informationsgivning. Vi genomförde en fallstudie i fyra kunskapsföretag inom revisionsbranschen, som presenterar sitt humankapital i sin Ärsredovisning.

Styrning av humankapital utifrÄn Simons Levers of Control: en fallstudie av Vinter ReklambyrÄ

Dagens samhÀlle Àr ett informations- och kunskapssamhÀlle dÀr kunskap och kompetens Àr nyckeln till företags framgÄng. En förÀndring har skett i nÀringslivet dÄ de tillverkande företagen har blivit allt fÀrre och de kunskapsbaserade företagen har ökat. För att kunna överleva i det nya samhÀllet mÄste ledning och anstÀllda i ett kunskapsbaserat företag stÀndigt utveckla sina kunskaper, sitt humankapital. Humankapitalet Àr den mest vÀrdefulla tillgÄngen i ett kunskapsbaserat företag dÄ företaget Àr beroende av de anstÀlldas kompetens och kreativitet. DÀrför Àr det viktigt att dessa företag tar tillvara pÄ och förÀdlar sitt humankapital.

Metodikutveckling för investeringar i humankapital

Sammanfattning Uppsatsens titel: Metodikutveckling för investeringar i humankapital Seminariedatum:8 juni 2007 Ämne/kurs: FEK 591 Magisteruppsats, Företagsekonomi 10p Författare: Frank Fagerlund, David Gustavsson och Johan Lundquist Handledare: Ekonomie doktor och lektor pĂ„ Lunds Universitet Christer Kedström Fem nyckelord: Humankapital, DCF, ROI, reala optioner och Strategy Canvas Syfte: Syftet Ă€r att utveckla en metodik för att underlĂ€tta beslutsfattandet för investeringar i humankapital. Metodiken ska kunna anvĂ€ndas för att identifiera, strukturera och beskriva investeringens effekt, och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt minska osĂ€kerheten vid beslutstagandet. Metod: Författarna har valt en teoriutvecklande studie med deduktiv ansats. Genom ingĂ„ende litteraturstudie av modeller och metoder för investeringar, humankapital och strategiska verktyg skapas en teoretisk referensram för analys av problematiken vid investeringar i humankapital. Författarna anvĂ€nder sig Ă€ven av ett fallföretag med syftet att fĂ„ inblick i det praktiska arbetet bakom investeringar i humankapital.

Det intellektuella kapitalet - humankapital frÄn teori till verklighet

Syfte: Vi avser att med denna uppsats beskriva ett antal faktorer i samband med intellektuellt kapital, med fokus pÄ humankapital, i sex företag. Vidare Àmnar vi diskutera eventuella skillnader mellan varuproducerande och kunskapsföretags syn pÄ humankapital. Metod: Vi har anvÀnt oss av ett induktivt arbetssÀtt med en deskriptiv ansats. För att samla in information har vi anvÀnt personliga intervjuer och litteratursökningar. Teoretiska perspektiv: Definition av intellektuellt kapital, humankapital, strukturkapital, kundkapital och tyst kunskap.

Humankapital i Ă„rsredovisning: en fallstudie av IT- konsultbolag och varuproducerande IT-bolag

Debatten om hur man bör externredovisa immateriella tillgÄngar fÄtt ett uppsving över hela vÀrlden pÄ senare Är och debattfokus har riktas mot det som brukar kallas företagens frÀmsta resurs nÀmligen de anstÀllda. IT- bolagens immateriella tillgÄngar bestÄr i huvudsak av tillgÄngar som fysiskt inte gÄr att ta pÄ nÀmligen tillgÄngar som finns i personalen. VÄrt syfte med denna uppsats var att beskriva hur olika typer av IT-bolag redovisar sitt humankapital i Ärsredovisningen samt att identifiera anledningen till varför de informerar som de gör. Vi utförde en kvalitativ fallstudie av tre börsnoterade IT-bolag som synliggjorde humankapital i Ärsredovisningen. För att beskriva hur företagen redovisade humankapitalet anvÀnde vi oss av en egenkonstruerad analysmodell.

Finansanalytikers syn pÄ redovisning av humankapital

NÀringslivet har förÀndrats till att kunskapsföretag blivit allt fler i förhÄllande till tillverkande företag. Denna förÀndring har pÄgÄtt lÀnge och det finns inga tecken pÄ att den kommer att avta. Kunskapsföretags tillgÄngar bestÄr till stor del av mjuka vÀrden sÄsom humankapital. Den traditionella redovisningen Àr anpassad till tillverkande företag och klarar sÄledes inte av att ge en rÀttvisande bild av kunskapsföretag pÄ grund av dess mjuka vÀrden. DÄ redovisningen inte hunnit anpassa sig till kunskapsföretags behov tillkommer problem för externa intressenter, sÄsom finansanalytiker, vid vÀrdering av företag.

1 NĂ€sta sida ->